Motion till ombudsmötet

1998:521

av Gunborg Engman-Eriksson och Reidar Gustafsson

om hanteringen av den psykosociala arbetsmiljön inom Svenska kyrkan

OMot 1998:521

Den psykosociala arbetsmiljön utgör ett fortsatt allvarligt problem inom den kyrkliga världen. Det må gälla de rent inomkyrkliga arbetsplatserna såväl som umgänget mellan anställda och förtroendevalda. På grund av de problem som uppstår, har olika aktörer agerat på området. Det gäller t.ex. Arbetsgivarorganisationer, Fackföreningar, Yrkesinspektionen och olika konsultföretag. Resultatet av dessa ageranden har inte alltid varit till nytta för imagen av Svenska kyrkan som arbetsgivare.

Problemet med den psykosociala arbetsmiljön har uppmärksammats i ett antal motioner under 1990-talet. Genomgående har Församlingsutskottet avslagit de olika yrkanden som har gjorts. Avslagen har motiverats med hänvisning till olika lagrum i Arbetsmiljölagen (1977:1160) eller till att utredningar pågår i frågan. I den senaste genomgången vid 1995 års ombudsmöte (se betänkande OF 1995:512) hänvisar man dessutom till de utbildningsinsatser, som görs för att öka kyrkoherdarnas kompetens i chef- och ledarskapsfrågor. Man pekar också på vikten av att utbildning bedrivs även för de förtroendevalda kring dessa frågor. Utskottet pekar även på de personalvårdscentra som finns uppbyggda inom stiften. Alla dessa insatser och olika åtgärder som räknas upp, och har vidtagits, är säkert mycket bra men tyvärr inte tillräckliga. Alltför ofta kan man i media ta del av de misslyckanden som kyrkan har drabbats av. Spridningen över landet är mycket stor. En sak är dock gemensam i hanteringen av problemen: Varianterna till lösning av problemen är lika stora som antalet problem. Om man alls når en lösning. Detta gäller även inom samma stift. Någon enhetlig grund att stå på verkar inte finnas. Detta är en stor brist.

Ur trovärdighetssynpunkt för Svenska kyrkan måste detta problem få en bättre och samlad lösning i framtiden. Tydliga mål och effektiva metoder för handläggande av problemen inom den psykosociala arbetsmiljön måste tas fram. Svenska kyrkan måste förbättra sitt skamfilade rykte och framstå som en god arbetsgivare i framtiden.

Med ovan anförda hemställer vi därför

1. att ombudsmötet hos stiftelsestyrelsen begär framtagande av ett måldokument för hanteringen av de psykosociala problemen inom Svenska kyrkan,

2. att ombudsmötet beslutar att detta måldokument tillställs stift och pastorat som handledning.

Gällivare och Älvsbyn den 17 juni 1998

Gunborg Engman-Eriksson Reidar Gustafsson